• Individual Development and Collective Change: A Dynamic Approach to University Teacher Training 

      Dørum, Kine; Larsen, Jelena Nikolajevna Tsjasjina (Chapter; Bokkapittel, 2019-06-24)
      University teacher training is often centered around extensive courses and seminars, and may have limited impact on improving teaching practice. We suggest this may be due to faculty perceiving what is being taught as not immediately relevant for solving concrete, practical challenges they face in their everyday practice. Further, lasting change in teaching practice requires a collective effort. We ...
    • På stedet hvil? Noen refleksjoner om implementering av IKT og læring i norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets arbeid 

      Dørum, Kine; Grepperud, Gunnar (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2015)
      Denne artikkelen belyser arbeidet med implementering av IKT og læring i norsk høyere utdanning med utgangspunkt i Norgesuniversitetets virksomhet innen sektoren. Vurderingen er basert på gjennomgang og kvantitativ analyse av søknader om prosjektstøtte fra perioden 2010–2012, samt intervjudata fra et utvalg ansatte i høyere utdanning med langvarig kjennskap til organisasjonens arbeid. Våre funn ...
    • Vitenskapelig ansattes refleksjoner om utvikling av egen undervisning 

      Sandvoll, Ragnhild; Dørum, Kine; Solberg, Mariann (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
      I denne studien utforsket vi et utvalg «Min undervisningsfilosofi»-tekster for å søke svar på hva vitenskapelig ansatte trekker frem når de reflekterer over egen undervisning. Arbeidet tok utgangspunkt i idéen om at for å utvikle og øke kvaliteten på sin undervisning er det nødvendig at vitenskapelig ansatte for det første tilegner seg teoretisk kunnskap om undervisning og læring (Handal, 2006), ...